Bir Şehnaz Oyun




“Güzel hanımlar, zarif beyler... Hoş geldiniz... Herkes yerini alsın, başlıyor gösterimiz.  İki perde, tekmili birden... Saz, caz, bando, mızıka, raks, dans, pandomima... Yaşasın müdüriyet... Bir de cabadan ön oyun... Bugün her şey bol kepçe... Ne hikmetse... Sözü özü güzel hanımlar, zarif beyler; sürmeli, gamzeli, işveli, cilveli bir oyun. İnanmazsanız buyurun...”  Diyerek başladı Turgut Özakman’ın yazdığı, sevgili Çağlar İşgören’in yönettiği Sahne Tozu Tiyatrosunda “Bir Şehnaz Oyun”... 

Oyun 1914 yılının İstanbul’unda Zaptiye Amiri Recep Efendi, yanındaki yaveri Müştak Efendinin, genelevde çalışan Şehnaz’a, Şehnaz’ın da Müştak Efendiye âşık oluşunu konu alan ve Şehnaz'ı kendi pavyonunda çalıştırmak isteyen Hurşit’in alengirli yollara başvurmasını mizahi ve müzikal anlamda besleyen eğlenceli bir oyun…

Tabi öncelikle şunu belirtmek gerekir, bu oyun birçok şehir tiyatrolarında, devlet tiyatrolarında ve bu kadro tarafından defalarca kez oynanan ve bilinen bir oyun aslında. Bu bağlamda değerlendirilecek olursak oyunu yöneten ve oynayanlar açısından durum biraz zorlaşıyor. Çünkü izleyici antrenmanlı ve provalı olarak oturmuş oluyor koltuğa...

Oyunla ilgili olarak birkaç ayrıntı beynimi gıdıklamadı desem yalan olur. Birincisi ve bence en önemlisi bu sahnede daha önce de başka oyunlar izleyen biri olarak oyunların dekor yoksunu oluşu. Evet, bu oyunda da pek fazla dekor yoktu. Sonra yüksek sesle müzik dinlememe rağmen salondaki müzik sesinin rahatsızlık verecek seviye de yüksek olması ki onu da anlık olarak desimetreyle ölçtüm ancak onu buraya yazmıyorum.  Sonra birinci perde arasında bir küçük ara sahne yaşandı. Tabi ben bunun nazar boncuğu sayıyorum ve oradaki o anki izleyicilerle, oyuncularla ve Çağlar İşgören’le aramızda...:)

Zaptiye Amiri Recep Bey karakteriyle Hüseyin Çur oyunculuk ve performans anlamında beni mest etti desem en doğru cümleyi bulmuş olurum sanırım. Şivesi ve beden diliyle oyunda bir anda sivriliveriyor.  Tabi izleyici gibi oyuncular da bu oyunda antrenmanlı. Ancak oyunun bir sahnesinde Şehnaz rolü ve yaptığı hareket gereği giydiği elbiseyi düzeltmesi biraz abes geldi bana... Oyunda seçilen müzikler güncelliğini korurken bence biraz daha koreografi üzerine düşülebilir. Kostüm ve makyajlar ise o dönemi yansıtır tarzdaydı (iki karakter hariç)...

Genel anlamda beğendiğim bir oyun… Emeği geçenlere sonsuz teşekkürler...


Sürnot: Sahne Tozu Tiyatrosu; 2005 yılında kurulan ve 2013 yılında İzmir’in en güzel tiyatro salonlarına sahip olan ve yaratıcısı Çağlar İşgören’e sevgili emekçilerine İzmir’e sanatsal anlamda bir damar yolu daha oluşturdukları için çok teşekkür ederim...  Son olarak Sahne Tozu Tiyatrosu’nun sahnelediği oyunları gidin görün izleyin derim...


Popüler Yayınlar

Yasal Uyarı

Yayınlanan yazılar ve şiirler özel izin alınmadan kullanılamaz. Ancak alıntılanan yazı ve şiirler aktif link verilerek kullanılabilir.